lizzie@maersk-nielsen.dk +45 3513 2277

Evaluering af Læs og Skriv på Toms

Projektet “Læs og Skriv på Toms” har bidraget til, at medarbejdere med læse- og skrivevanskeligheder i virksomheden Toms Gruppen A/S har fået hjælp til at løse disse udfordringer. Dette er sket gennem et intensivt fokus på undervisning og anvendelse af it-hjælpemidler til læsning og skrivning.

Læs og Skriv på Toms går på ‘to ben’. For det første tilbydes medarbejderne læse- og skriveundervisning, og for det andet udvikles og anvendes der forskellige hjælpemidler, der kan kompensere for medarbejdernes manglende læse- og skrivefærdigheder.

Langt over 200 medarbejdere på Toms fabrikker i Ballerup og på Helseholmen har deltaget i en vurdering af deres læsefærdigheder. Heraf har 50 medarbejdere gennemført FVU-undervisning, mens flere end 20 har deltaget i ordblindeundervisning. Desuden har 10 medarbejdere deltaget i et læsestrategikursus, der bl.a. har bidraget til at forøge deres læsehastighed.

Toms Gruppen A/S har indkøbt licens til it-hjælpemidlet CD ORD, og der er afholdt CD ORD kurser for uddannelsesambassadører, koordinatorer samt udvalgte medarbejdere. Medarbejderne kan hente CD ORD til deres arbejdscomputer, og det giver dem god mulighed for at få hjælp til læse- og skriveopgaver i arbejdshverdagen. Medarbejderne har desuden fået hjælp til at søge teknologiske hjælpemidler til arbejdsbrug og/eller til privat brug. Hjælpemidler til ar-bejdsbrug er søgt hos jobcentrene, mens hjælpemidler til privat brug er søgt i medarbejdernes hjemkommuner.

Der er i projektet sat fokus på anvendelse af mobiltelefonløsninger til oplæsning af tekster samt til affotografering af stregkoder, der kan hente lydfiler med oplæsning af arbejdsinstruktioner eller korte arbejdsrelaterede instruktionsvideoer. Videoerne er udarbejdet i samarbejde med medarbejdere i produktionen.

Det fremgår nu, at der blandt medarbejderne er kommet større åbenhed om de læse- og skriveudfordringer, som en del af medarbejderne har. Mange medarbejdere fortæller helt åbent om deres deltagelse i undervisning, og de fortæller også om, hvordan deres selvværd og arbejdsglæde er blevet øget gennem deltagelse i projektet.

Der gennemføres en afsluttende evaluering, der dels består af en spørgeskemaundersøgelse og af interview med uddannelsesambassadører, deltagere i undervisning og medarbejdere der har fået it-hjælpemidler til læsning og skrivning. Evalueringsrapporten forventes offentliggjort i februar 2012.

Læs mere om projektet Læs og Skriv på Toms her