lizzie@maersk-nielsen.dk +45 3513 2277

Evalueringsrapport om udvikling af innovative kompetencer

Projektet ’Udvikling af innovative kompetencer i industriens AMU’ har haft fokus på at nytænke, hvordan arbejdsmarkedsuddannelserne kan bidrage til øget medarbejderdreven innovation på industriens område. Der har i projektet været fokus på, hvordan dette kan ske ved at inddrage innovationsfremmende læreprocesser ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af arbejdsmarkedsuddannelser inden for smede- og plastområdet. Hensigten har været at kvalificere de faglærte og ufaglærte AMU-deltagere til at indgå i innovations- og udviklingsopgaver ude i virksomhederne.

Evalueringsrapporten viser, at udviklingsprojektet har bidraget til at generere ny viden om, hvordan pædagogiske tiltag i AMU kan understøtte medarbejderdreven innovation i virksomheder.

Otte faglærere har deltaget i udviklingsseminarerne. I projektperioden har der været en løbende dialog og erfaringsudveksling med øvrige faglærere og ledere på skolerne, bl.a. gennem afholdelse af temamøder om innovation, hvilket har betydet udbredelse af projektets resultater til faglærerne på skolerne.

Faglærerne på de fire projektskoler har tilegnet sig viden om virksomhedernes behov for innovative kompetencer hos AMU-målgruppen, og de har tilegnet sig en forståelse af, hvad innovation er. Dette har bidraget til, at de er blevet mere innovative i deres didaktik, og de har anvendt denne viden i deres undervisning. Derigennem har faglærerne bidraget til at fremme AMU-deltagernes innovative kompetencer, således at de har kunnet være mere innovative, når de er vendt tilbage til virksomhederne.

Faglærernes dialog med virksomhederne har bidraget til, at virksomhederne har en større forståelse af, hvordan der arbejdes med innovation i arbejdsmarkedsuddannelserne, og hvordan virksomhederne kan drage nytte af det. Dette er der f.eks. nogle rigtig gode eksempler på inden for plastområdet.

Som led i projektet er der udover evalueringsrapporten også udarbejdet et idékatalog, der viser eksempler på innovative undervisningsforløb, og som giver idéer til metoder og værktøjer i arbejdet med innovation.

Projektet er gennemført i et samarbejde mellem Industriens Uddannelser, Herningsholm Erhvervsskole, Metal College Aalborg, EUC Vest og AMU Syd, Ribe og Mærsk Nielsen HR.

Se evalueringsrapporten her